Non multa sed multum

Hedi Simon: IVAN LUNGU, IN MEMORIAM

VIAȚA UNUI OM ÎN 134 DE PAGINI

Am pierdut un minunat prieten și tovarăș de drum. Ne-a părăsit aseară, 29 mai 2020, ziaristul și scriitorul Ivan Lungu,iubit și apreciat de către cititorii săi, de către prietenii mulți din Haifa, ca și din România și alte locuri din lume. Era un om cult, distins, vorbitor de câteva limbi străine, ceea ce și dădea scrierilor sale un plus de valoare și strălucire. Ivan Lungu era un om de familie deosebit de devotat, precum rar se mai întâlnește în zilele noastre; dar totodată știa să atragă oamenii din jur, să-și facă mereu noi prieteni pe care avea să-i răsplătească cu sentimente sincere. A adus cu sine în Israel toate legăturile de prietenie neîntinate, dorul de locurile natale, ca și dorința aprigă de a se întoarce mereu la Băile Felix, unde se simțea atât de fericit savurând liniștea odihnitoare și bucurându-se de bunătatea oamenilor care îl înconjurau. Din păcate, în ultimii doi ani visul numit ,,Felix” nu s-a mai putut realiza datorită degradării stării lui de sănătate. Acuma și-a primit liniștea binecuvântată de care avea atâta nevoie și o merita din plin după multe suferințe. Să-i fie luminoasă AMINTIREA și calea sa spre eternitate!

Eu rămân mereu aceeași prietenă devotată familiei îndoliate, alături de soția și fiica lui, în căutarea unor cuvinte potrivite care să le ușureze durerea pierderii unui soț și tată minunat.

Am recitit cu deosebită plăcere cartea domnului Ivan Lungu intitulată, în 2012: ,,Maimuţele de dincolo de amintiri”- a doua ediţie a volumului ,,File de amintiri” apărută în 2005. A doua lectură a acelorași întămplări a fost la fel de plăcută, înşiruirea narativă m-a pasionat la fel ca şi prima oară, deşi multe fapte îmi erau cunoscute. Ştiu şi de ce. Autorul cărţii şi-a petrecut copilăria şi anii maturizării în aceeaşi perioadă ca şi mine. Cu anumite deosebiri individualizate, desigur, pot spune că am trăit după acelaşi scenariu. Deşi copilăria sa începe în Ardeal iar a mea în Bucovina de Nord,avem o mulţime de puncte de intersecţie în viaţă : studii la Bucureşti ,amintiri de la Festivalul Internaţional al Tineretului,anii maturităţii petrecuţi în regimul ceauşist cu toate elementele specifice acelei perioade,ca şi întoarcerea la ,,matcă” în ţara străbunilor,unde viaţa darnică uneori ,ne-a oferit o întâlnire în locul cel mai bun al prieteniei.Cu alte cuvinte,cartea domnului Lungu are o dublă semnificaţie: este viaţa personală a autorului şi totodată a mea şi a întregii generaţii de la Al Doilea Război Mondial şi până în prezent.De aceea nu voi numi ,,Maimuţele de dincolo de amintiri” o carte autobiografică, deoarece mi se pare mai potrivit s-o încadrez în categoria mai largă a literaturii memorialistice. Este vorba despre biografia unei generaţii întregi, din care ies în evidenţă particularitățile individuale specifice copilăriei autorului în sânul familiei sale iubitoare, continuate de dezvoltarea sa ca intelectual, ca şi anii maturizării şi ai maturităţii depline. Dacă începem cu începutul, constatăm că autorul personal nu a trecut prin Holocaust, deşi a fost şi el o victimă colaterală, iar din povestirile ulterioare auzite de la familia care a supravieţuit Holocaustului, primim multe scene de groază, chiar dacă indirect, din gura rudelor apropiate.

Deci, într-un fel sau altul, fiecare evreu a suferit în anii aceia rigorile legilor rasiste, chiar dacă el personal nu a fost deportat în lagăr. Ceea ce nu înseamnă că pierderea bunicilor şi a familiei apropiate nu şi-a lăsat urmele traumatizante asupra unui copil pentru mulţi ani în continuare.

Dar viaţa este aşa cum este, iar un om tânăr trebuie să-şi continue existenţa: să înveţe la un liceu, să urmeze o facultate, chiar dacă cu peripeţii şi greutăţi, pe urmă să muncească şi să-și întemeieze propria familie.Toate acestea sunt povestite în continuarea cărţii într-un mod plăcut, simplu, cu sinceritate şi deseori cu un umor de calitate- cu autoumor. Scene petrecute în tinereţe, ca îmbătarea necontrolată din cauza lipsei de experienţă a tânărului erou al cărţii, pe urmă călătoria prin oraşele sovietice în,, trenul prieteniei” cu toate aventurile povestite cu haz, peripeţiile de la Galaţi şi altele dau savoare naraţiunii. Pe lângă acestea însă, asistăm şi la multe momente serioase, care adaugă cărţii un plus de valoare și pune cititorul să gândească încă o dată la momente istorice prin care a trecut şi el însuşi, sau care nu au fost încă destul de comentate atunci sau ulterior.

De pildă,în a doua călătorie intreprinsă la Moscova, de data aceasta în interes de servici,autorul profită de ocazie într-o seară liberă şi porneşte să-şi viziteze un prieten, Mitea. Când nimereşte însfârșit apartamentul căutat,destul de târziu spre ora 22,Mitea îi deschide uşa şi în semiîntunericul de pe casa scărilor îl recunoaşte pe amicul său abia după câteva clipe.Spaima şi panica citită pe faţa acestuia ne explică o mulţime de lucruri despre starea de opresiune trăită de către ,,cel mai liber şi mai fericit popor din lume” (cum se spune în textul unui renumit cântec al lui Dunaevski ).La fel şi întălnirea de rămas bun dintre cei doi prieteni,care nu mai are loc acasă la Mitea,ci pe un pod din centrul Moskovei,într-un loc public,după programul de lucru.Deci aşa era locul de unde primeam noi „lumina şi libertatea”!

Într-o altă vizită de lucru autorul vizitează Teheranul,cu ocazia unui Festival Internaţional al Filmului.Asta a fost în anul 1972,când Iranul mai era o ţară liberă,unde domnea bunăstarea şi cultura occidentală în simbioză perfectă cu visul oriental al Şeherezadei, unde Palatul Imperial era deschis pentru lux, artă şi bun gust ,iar poporul trăia în aceeaşi atmosferă liberă, alături de toate ţările civilizate. Acuma,citind despre primirea făcută cineaştilor în palatul imperial, cititorul se întreabă, pe bună dreptate : unde a dispărut Iranul, cum a putut fi înghiţit în numai câteva decenii în gaura neagră a obscurantismului islamic? Evident că o carte care ridică asemenea probleme, ca şi altele ,merită şi trebuie citită.

În încheiere mă simt obligată să arunc o rază de lumină asupra maimuţelor. Da,a celor trei maimuţe care au dat titlu acestei cărţi şi se arată frumos înşirate pe fotografia de pe copertă.Deci,statueta cu cele = trei maimuţe a fost una dintre bucuriile copilăriei autorului.Ea se găsea pe o mobilă din casa bunicilor şi devenise cea mai mare atracţie pentru copil atunci când pleca la ei în vizită.Ulterior maimuţele au dispărut …o dată cu bunicii exterminaţi într-un lagăr.După 40 de ani,în 1979 ,familia Lungu a regăsit aceeaşi statuetă într-o tarabă de pe malul Senei,pe când se plimbau prin Paris.Evident că au cumpărat-o,ca să troneze pe bufet în salonul lor din Haifa. Ca o amintire a trecutului,care poate să răscolească sufletul unui adult la fel ca şi pe cel al unui copil.Maimuţele care nu au fost doar prima jucărie îndrăgită,ci mult mai mult decât atât: amintiri despre bunici, mirosul prăjiturilor de casă, plimbările de sâmbătă cu bunicul la Synagogă,unde un băieţel a aflat pentru prima oară că este evreu.La rău şi la bine,la bine şi la rău.Ca tot evreul…

Iar cele trei maimuţe care arată la fel, se deosebesc, totuşi, una de cealaltă: una dintre ele nu vorbeşte, credem că este cea înţeleaptă, considerând tăcerea ca fiind de aur; cealaltă nu vede, ea gândeşte, în schimb, şi judecă lumea, ascultând cu atenţie toate şoaptele naturii, iar a treia maimuţă nu aude sau nu vrea să audă ce se petrece în jur sau pur şi simplu se preface…În orice caz, se completează una pe cealaltă, poate că sunt chiar o singură fiinţă ?!

2 comentarii

  • Minunată relatare !!!Mulțumim!!!As avea o întrebare : in Ro se găsesc volumele domnului Ivan Lungu?Impresionanta relatare a poveștii finale cu maimuțele bibelou ce după zeci de ani de peregrinări se reîntorc acasă…la cei dintâi posesori …ce bine ar fi dacă obiectele ar vorbi și ne-ar relata cum au ajuns la Paris, prin câte mâini s-au perindat, ce s-a ales de proprietarii ulteriori …ce scenariu de film (bun) ar ieși din acesta poveste încăpută pe mana unui scenarist bun…Dumnezeu să îl odihnească pe autor și să îi aducă liniștea binemeritată !

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.