Tunelul care poate aduce pacea / de Ioana TOFF

Planul de pace mult așteptat al președintelui american Donald Trump a fost întâmpinat cu mult scepticism. Poate Trump să fie de fapt cel care să rezolve un conflict vechi de zeci de ani, soluție în care atât de mulți alți președinți americani au eșuat, cu un plan care a fost conceput fără consultarea palestinienilor? Rămâne de văzut!
Criticii au ignorat un aspect specific al planului: realizarea unui tunel de cale ferată care va lega Cisiordania de Gaza, cele două teritorii distincte geografic ale unui potențial viitor stat palestinian. Pe baza unei hărți furnizate de Casa Albă, tunelul ar trebui să aibă o lungime de 40-50 de kilometri.
Se pot spune o mulțime de lucruri rele despre „planul de pace” al lui Trump, dar propunerea subtilă de a construi cel mai lung tunel din lume este o provocare benefică atât palestinienilor, cât și israelienilor. Atât și-au dorit membrii Hamas să construiască un tunel care să intre pe teritoriul israelian, încât acum ar avea posibilitatea să o facă legal. Rezultatele ar fi benefice atât din punct de vedere economic, cât și din punct de vedere social. Să ne gândim numai la circulația mărfurilor între cele două teritorii sau la familiile care vor putea merge dintr-o parte în alta fără a mai parcurge procedurile complicate impuse de securitatea și controalele Tzahal. Palestinienii ar putea începe să se comporte ca o națiune normală fără un teritoriu rupt în două.
Construirea tunelului, se pare – cel mai lung din lume, va fi o provocare. Există deja tuneluri de lungime similară. Tunelul Canalului, deschis în 1994, parcurge 50 de kilometri între Anglia și Franța, cu complicația suplimentară că a fost construit pe sub apă. Tunelul Brenner, un tunel feroviar de 60 de kilometri este în curs de construcție și va face legătura între Austria și Italia, pe sub Alpi.
La noi, principala problemă ar fi diferitele tipuri de sol. Terenul din Gaza este format din sol moale, în timp ce în Cisiordania terenul este mai stâncos. Inginerii consultați au spus că există mașini care pot fi adaptate să sape în ambele tipuri de sol. Construirea unui astfel de tunel ar dura câțiva ani, dar ar putea merge mai repede dacă s-ar începe din ambele părți în același timp.
Până la urmă, dacă planul de pace propus de președintele Trump va fi respins de lumea arabă, palestinienii ar putea reține această idee și a o dezvolta împreună cu guvernul israelian. Pentru noi toți, tunelul ar fi o soluție în fața multor probleme spinoase. Odată funcțional, printre beneficiile pe care le va aduce, s-ar putea afla și pacea mult visată.

Foto: Tunelurile „Harel” – o realizare a ingineriei israeliene pe autostrada care face legătura între Tel Aviv și Ierusalim

Adaugă un comentariu

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.