publicat cu acordul publicației UNGHERIA NEWS (25 MAI 2020)
UNGARIA DUPĂ 1920, TRIANONUL MEREU PREZENT
„Întotdeauna, mereu ne gândim la asta… Istoria Ungariei după 1920 are în centru Trianonul. Cu milioane de unguri în afara granițelor naționale, toate guvernele au avut de a face cu vechea chestiune a Trianonului prin care încearcă sa recapete teritoriile, prin care încearcă să ascundă istoria.”
ÎN ANII 1920 ȘI 1930, politica s-a concentrat pe MEMORIA UNGARIEI MARI, pe crearea și consolidarea unei identități naționaliste. Măsuri destinate RECUCERIRII TERITORIILOR PIERDUTE. Politica față de învinși a tratatelor de pace semnate după Marele Război nu putea decât SĂ APROPIE BUDAPESTA DE BERLIN. Ungaria și-a găsit aliatul natural în Germania nazistă. O alianță care a adus Budapesta într-un punct mort. Între 1938 și 1941 Ungaria a restabilit anumite teritorii. În schimb, însă, la final, EA ÎȘI PIERDE NU NUMAI ȚARA, CI ȘI RAZBOIUL și ambele ireparabil. La 3 aprilie 1941, pentru a nu declara RĂZBOI IUGOSLAVIEI cu care a fost semnat un tratat de prietenie cu doar câteva zile înainte, premierul Teleki și-a tras glonț în cap. (după masacrul unguresc de la Bacska, încălcându-se tratatul n.n.). În 1945, Ungaria, care declarase RĂZBOI URSS, a fost invadată de Armata Roșie care a restabilit granițele Trianonului și a decis soarta politică pentru următorii patruzeci de ani.
Atunci a fost rândul PUTERII INTERNAȚIONALISTE. Din 1948 până în 1989 Ungaria a fost o țară socialistă. Ideologia oficială CONDAMNA NATIONALISMUL și toate națiunile, în special cele din est, sunt acum „prieteni”. Trianonul, evident, nu putea fi amintit într-un astfel de context, devine un TABU . Nu mai vorbim despre tratatul de pace cu ungurii dincolo de granițe, cel puțin într-un mod public. Deoarece Trianonul RĂMÂNE ÎNCĂ PREZENT în politica maghiară, chiar și comuniștii nu pot ignora acest lucru. Matyas Rakosi va ÎNCHEIA NEGOCIERI SECRETE cu URSS ca să încerce sa recâștigi chiar și câțiva kilometri pătrați de pământ. Pe de altă parte, retorica oficială nu lipsește din expresia prin care LENIN CONDAMNA tratatul ca „imperialist și nedrept”.
Se spune că mulți lideri comuniști s-ar fi născut pe teritoriile pierdute. Bela Kun în România de astăzi, Rakosi în Serbia, Kadar în Fiume. Chiar și în anii 1980, deși discret, tema minoritatii din Romania este folosita atunci cand este necesara intensificarea criticilor aduse lui Ceaușescu, vinovat că s-a distanțat prea mult de centrul moscovit. Trianonul și comunitatea maghiară de peste graniță, deși NU ÎNTR-UN MOD CLAR, sunt toposuri utilizate atunci când este necesar pentru interesele lor politice.
ÎN 1989, comunismul s-a prăbușit, TRIANONUL NU MAI ESTE UN TABU. Antall Jozsef se declară „ PRIM-MINISTRU AL TUTUROR MAGHIARILOR”. Mesajul este clar, Ungaria nu uită că națiunea sa este mai mare decat granițele în care se regăsește. Anii ꞌ90 sunt ani convulsivi. NOUTATEA ȘI FRICA, speranța și instabilitatea se amestecă cu o libertate nouă și cu ideea Europei fără frontiere. În martie 1990, tulburările de la Târgu Mureș au propulsat tema minorităților maghiare din lume. Teama de ESCALADARE este reală, dar flacăra violenței este controlată și stinsă, cel puțin în Transilvania. Flacăra este stinsă, dar nu și brațele care continuă a crea TENSIUNI între Budapesta și vecinii săi. Tema minorităților revine la dominarea politicii interne maghiare cu REFERENDUMUL PRIVIND DUBLA CETĂȚENIE DIN 2004. Visul de solidaritate al unei națiuni se confruntă cu REALITATEA FAPTELOR. Doar o treime dintre maghiari merg la vot, iar dintre aceștia doar 51% sunt în favoarea acestei idei. O PALMĂ CARE VA PROVOCA RĂNI, cusute numai cu legea privind dubla cetățenie adoptată în 2010.
CE SE ÎNTÂMPLĂ CU TRIANONUL ASTĂZI?
Astăzi, Trianonul ocupă o parte importanta în NARATIVUL ISTORIC AL GUVERNULUI care conduce Ungaria din 2010. Premierul ORBAN a arătat care este linia încă din primul an de guvernare prin LEGEA DUBLEI CETAȚENII (2010), care extinde numeroase drepturi pentru maghiarii de dincolo de granițe. O recompensă pentru ceea ce au trebuit să suporte comunitățile maghiare. Din 2010, UNGARIA ȘI MINORITAȚILE SALE SUNT DIN CE ÎN CE MAI INTERCONECTATE din punct de vedere economic, cultural și politic. Dreptul la vot i-a cufundat în dezbaterea politică de la Budapesta, dar i-a legat „fidel” doar de o parte a partidului, cu toate riscurile pe care aceasta le poate implica. Volens nolens, în ciuda granițelor, ungurii din Ungaria și cei de peste graniță S-AU APROPIAT.
Noul traseu trasat de Ungaria lui ORBAN cuprinde un loc proeminent pentru NARATIVUL LEGAT DE TRIANON. Un eveniment care servește la consolidarea unei imagini a Ungariei aflate SUB ASEDIUL DUȘMANILOR SAU CONSPIRAȚIILOR. Un narativ care preia parțial RETORICA ANILOR 1920 ȘI 1930 și nu numai retorica, ci și monumentele. O retorică urmărind să formeze O MEMORIE COLECTIVĂ NECRITICĂ dar foarte acuzatoare. O memorie care identifică iterativ problemele Ungariei în cauze externe sau inamici interni, evitând o reflecție critică asupra lor. O memorie care este atât de vie, dar riscă doar să creeze resentimente și diviziuni. Un resentiment care nu poate fi vindecat astăzi și care-l determină pe ungur să trăiască în suferință.
AMINTIȚI-VĂ DE TRIANON, astăzi și mâine, de ce și cum? Putem continua să ne uităm la hărțile Ungariei Mari și să ne batem capul, să fim mistuiți de fiecare nedreptate pe care am suferit-o. Un disconfort care însă nu poate duce la multe. Singura modalitate posibilă pare să fie ÎNCERCAREA DE A INTERNALIZA ȘI METABOLIZA LUPTA. Trianonul este un eveniment care nu poate fi ignorat și nu poate fi rezolvat, la fel ca un doliu al familiei. O LUPTĂ CU CARE UNGARIA ȘI MAGHIARII TREBUIE SĂ SE CONFRUNTE SINGURI, acest lucru s-a întâmplat adesea în istorie, deoarece o amintire împărtășită cu alte țări este imposibilă și în cele din urmă dăunatoare. TRIANONUL ESTE CALVARUL UNGAR și numai maghiarii pot reuși să-l depășească.
Adaugă un comentariu