Alina Ciolcă: Îngân lumea – despre blues și cântări tărăgănate…

…dincolo de a fi titlul albumului ei de debut, pentru Alina Ciolcă cuvintele astea reprezintă mai mult decât orice o filosofie de viață și o logică de a respira : cântul ca o formă universală de ritual și catharsis, o stare de spirit cu acel gen de muzică în care s-a cristalizat mai apoi și expresia muzicală viscerală a vărsării de suflet dincolo de granițe spațio-temporale și culturale.

Însă nu despre un album de blues, ci despre stări și sonorități arhetipale care transcend lumi e vorba în acest proiect care scoate la lumină, în formă reinterpretată, „blues-ul de dinaintea blues-ului” prin muzica tradițională arhaică afro-americană care îi stă la rădăcini, într-o oglindă tematică și sonoră cu folclor arhaic în cele patru dialecte istorice ale stră-românei, despre care, în lipsa altor experiențe, unii dintre noi am aflat poate doar de la școală : daco-româna (dialectul nord-dunărean, azi româna standard) și cele trei sud-dunărene – aromâna, megleno- și istro-româna. Oglinda e reflectată de altfel și în bilingvismul albumului intitulat în engleză „A chant of worlds – a blend of blues and songs with a drawl”.

De unde și până unde ? Dintr-o căutare a rădăcinilor muzicii blues pe care deja o cânta alături de trupa blues-rock Dusty Ride urmată de revelația apropierii trăirilor la fel traduse în structuri muzicale, vers și cânt tradițional peste Ocean și Dunăre. Cum oamenii își varsă năduful și dorurile la fel într-un field-holler (cântec de muncă) de plantație ca într-o hore cu noduri maramureșeană sau într-o polifonie balcanică. Descoperirile sunt pur empirice și fără pretenții științifice (chiar dacă nu lipsite de completări teoretice), însă poate nu e întâmplător că marele etnomuzicolog Alan Lomax, căruia îi datorăm revelarea unei imense moșteniri folclorice afro-americane și universale, nu a fost străin de muzica noastră tradițională, ba chiar a editat un album de folclor românesc arhaic în 1960 și a cules cântece din Transilvania în 1968. Astfel, cu o instrumentație relativ minimalistă dar esențială (pe principiul „less is more”) realizată de Adrian Chepa (percuție, bass) și Bogdan Bîngă (chitară electrică, slide), dar cu o interpretare organică, păstrând elementele specifice de cânt vocal tradițional, drumul către rădăcini trece printr-un registru eclectic dar coerent de sub-genuri tărăgănate de ambele părți ale Oceanului: field-hollers, doine, prison blues („blues de ocnă”), cântări polifonice, spirituals și gospel, balade haiducești, country-hill blues, cântece ritualice și de joc.

De la lansarea albumului din aprilie 2019, proiectul s-a bucurat de participări la evenimente culturale precum Festivalul Internațional de Folclor București 2019, Festivalul de Film și Istorii Râșnov 2019, Tam-Tam Festival Brasov 2019, Tre-Kultur Mix Pensiunea Dacica 2019, 7 in 7 Art Festival, Festivalul de blues si jazz Bluzău 2019, pe lângă evenimente independente.

Întuneric și lumină : incursiuni în cântul vlah de-a nordul și de-a sudul Dunării (lansare videoclip)
Un concert conceptual, dezvoltând dimensiunea „vlahă” a proiectului, ce va avea loc pe 3 Februarie 2020 la Sala Pictura a Teatrului Național București, avându-i ca invitați pe cunoscutul interpret și cercetător Grigore Leșe, Ansamblul de dansuri tradiționale megleno-române „Altona”, Cristian Chiriac (vocea trupei etno-rock Iarba Fiarelor) și actrița și interpreta Anca Constantin.

Repertoriul, punerea în scenă, ca și lansarea videoclipului unei piese tradiționale megleno-române, vor ilustra, cu variații de intensități și frecvențe, antiteze și tensiuni tematice revelate în folclorul vlah nord- și sud-dunărean, sondând de fapt nimic altceva decât eterne transfigurări mai luminoase sau mai tenebroase ale sufletului omenesc.

Util de menționat este că acest proiect, deși de nișă și cu o aură quasi-patrimonială, nu se dorește a fi și nu este unul elitist. La intrarea în sala de concert nu e nevoie de inițiere teoretică (ea este oricum livrată împreună cu actul artistic întru cunoașterea ascultătorilor), ci doar de deschidere, trăire și simțire, așa cum oamenii au făcut-o de altfel dintotdeauna și în moduri surprinzător de apropiate…

Adaugă un comentariu

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.