PIANISTA ANGELA DRĂGHICESCU GOLDSTEIN ȘI VIOLISTUL ELIAS GOLDSTEIN VOR VENI CU O PIESĂ ENESCIANĂ INEDITĂ ÎN FESTIVALUL „GEORGE ENESCU”, ÎN SEPTEMBRIE

Un interviu de IRINA AIRINEI

Irina Airinei: Angela Drăghicescu Goldstein, pianistă, Elias Goldstein, violist, profesori la University of Delaware, interpreți invitați la cea de-a XXV-a ediție a Festivalului „George Enescu” din toamna acestui an… Ce veți avea în program?

Angela Drăghicescu Goldstein: Am primit și eu și Elias invitații la Festivalul „George Enescu” unde vom participa cu un repertoriu important. Repertoriul pentru acest gen de festivaluri este evident o combinație între cerințele și tematica festivalului și bineînțeles ce vrea să prezinte și muzicianul respectiv. În cazul nostru am fost legată de Trio-ul în sol minor numărul 1 care a fost o piesă pierdută cam din 1898. Enescu a scris părțile la 16 ani și a cântat această piesă în salonul Bibescu de la Paris și după aceea a fost pierdută și a fost regăsită și am reușit s-o redescopăr și am făcut premiera americană în Statele Unite la Seattle. Și de ce nu, o vom cânta și în Festivalul „Enescu” unde vom prezenta această lucrare inedită, Trio-ul numărul 1 în re major, o piesă scrisă în 1916 și așa am ajuns și în formația care să îl includă pe Elias Goldstein. Deci am dorit să prezentăm un program inedit pentru că Festivalul „George Enescu” încurajează și cere să se cânte o piesă enesciană. Evident că noi aveam deja o piesă inițială dar venim cu o piesă inedită, cu ceva totul și cu totul special. Quartetul este cântat destul de des, este o piesă din altă epocă a creației enesciene. Trio-ul este clar scris sub influență vieneză pe când el era student la Viena la momentul respectiv, este o lucrare scrisă într-o perioadă de redescoperire a limbajului muzical personal și deci este o piesă mai greu accesibilă. Este piesa în care îl vedem pe George Enescu apărând, prin care se naște personalitatea lui de compozitor. Vom prezenta un program integral Enescu pe 20 septembrie, în Festival.

Dar cel mai important este faptul că suntem foarte onorați să cântăm alături de membrii Filarmonicii orchestrei din Berlin, violonistul fiind prim-concert maestru al filarmonicii din Berlin: pe lângă faptul că era un om extraordinar, mi s-a confirmat faptul că Enescu este universal apreciat și căutat.

Stephan Koncz a fost foarte interesat să cânte în acest Trio. Vom fi împreună cu membri ai Filarmonicii din Berlin în data de 20 septembrie ora 17:30 Ateneul Român. E o veste frumoasă, așteptată de noi toți, eu sunt într-o stare de euforie de când am primit invitația. Este interesant pentru noi pentru că suntem într-un program integral Enescu.

Irina: Amândoi sunteți profesori la University of Delaware. Cum este apreciată muzica românească în SUA?

Angie: Muzica românească este mult mai interesantă pe tărâm american decât ne-am putut imagina, în parte și datorită muncii extraordinare pe care au depus-o organizatorii Festivalului „George Enescu”-prin interpreții invitați la Festival pentru a promova muzica românească, prin candidații la Concursul Internațional „George Enescu” și prin faptul că anumiți artiști s-au îndrăgostit de Sonata nr. 3 pentru vioară și pian a lui Enescu.

Irina: Cum este receptat Enescu în SUA?

Angie: Eu sunt aici de aproape 20 de ani și conexiunea cea mai puternică pe care am făcut-o cu muzica enesciană a început în America. A fost pentru mine o adevărată revelație și o mare bucurie. Evident că, fiind româncă, am cunoscut bine muzica lui George Enescu, dar am înțeles-o și am perceput-o până în adâncul sufletului, de fapt, în Statele Unite. Poate și pentru faptul că asta mi s-a întâmplat în perioada deplinei mele maturități artistice. Al doilea lucru important: prezența americană în Festivalul „George Enescu” este foarte puternică. Ediția aceasta a 25-a aniversează o perioadă de foarte mari succese ale festivalului și concursului și 140 de ani de la nașterea compozitorului și are și cea mai mare și mai importantă prezență americană în festival. Un interes foarte mare se manifestă peste Ocean și sunt foarte onorată de faptul că prezența americană confirmă, dacă mai era nevoie, faptul că Festivalul care este la o cotă internațională extraordinară, a depășit de mult granițele Europei devenind un fenomen muzical universal.

Irina: Ce înseamnă, așadar, Enescu, pentru voi doi?

Angie: Eu și Elias așa ne-am și cunoscut: interpretam Sonata a treia pentru vioară și pian, o transcripție pentru violă, prima și singura înregistrată la momentul acela. A interpretat piesa respectivă și a rămas îndrăgostit de muzica enesciană. Și, de atunci, a învățat românește perfect și și-a dedicat întreaga carieră interpretării Sonatei enesciene de care Elias a fost foarte impresionat. Dar și de faptul că Enescu era un muzician mare dar și un om extraordinar și acest lucru se simte imediat în muzica lui: o profunzime și o conexiune cu casa lui, cu România, un sentiment care se simte imediat în muzica lui și acest acest sentiment este factorul care îi lipește emoțional pe ascultători de muzica lui Enescu. Pentru Elias revenirea în România reprezintă un moment foarte special. A fost foarte apreciat pentru realizările din celălalt proiect și îl înțelege altfel pe Enescu și pentru că acuma poate să vorbească limba română. De la Enescu ni se trage și mariajul și CD urile și concertele și Festivalul…

Irina: Așadar Enescu e nașul vostru spiritual…

Angie: În Statele Unite este dificil pentru mulți să pronunțe Drăghicescu sau să citească numele meu și am întrebat prietenii dacă să renunț la numele Drăghicescu și să mă cheme numai Goldstein și atunci prietenii au spus: „nu, pentru că Drăghicescu rimează cu Enescu și tu trebuie să rămâi așa, cu numele tău românesc.”. Una dintre piesele cerute în repertoriul impus este un Trio de Brahms transpus de Elias pentru violă. Am avut un concert pe 28 martie cu Brahms și acum edităm videoclipul.

Irina: Cât despre proiectele post-Festival?

Angie: Toamna se anunță foarte plină dar evenimentul cel mai important din această toamnă este Festivalul „George Enescu” după care vom cânta pe 14 octombrie cu violonista Ioana Cristina Goicea, într- un concert la Madrid la care va fi invitat și principele Spaniei și după aceea vom mai face câteva înregistrări cu un Quartet de Mozart și din nou cu Trio-ul de Brahms și un turneu în Argentina…

Irina: Vă așteptăm, cu drag, acasă!

2 comentarii

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.