Dacă anul trecut, Biserica a fost închisă, anul acesta, bucuria întâlnirii cu Nașterea lui Hristos, a fost dublă.
Mulțumim, maicii starețe stavrofora Benedicta, pentru că de zeci de ani, nu obosește a primi copiii și a-i încuraja în păstrarea tradiției. La fel, pentru surpriza frumoasă, artistului Călin Brăteanu, directorul Centrului Cultural de la Suceava, de a fi la ceas de mare sărbătoare, împreună cu noi! Și surpriză și mai mare, ca prieteni vechi, tocmai de la malul mării, să străbată țara și să ne revadă.
Priviți fotografiile! Restul, e bucurie pură. Ca în ziua cea de Paști!
Hristos a înviat!
Foto: Mitruț Burghină
Mănăstirea Moldovița a fost construită sub domnia Voievodului Petru Rareș care a ales locul puțin mai la șes de vechea biserică a lui Alexandru cel Bun și a construit actuala biserică a Moldoviței în anul 1532, închinând-o aceluiași hram „Buna Vestire”. În aceeași epocă, Domnul împrejmuiește Biserica cu ziduri și turnuri de apărare, dându-i aspectul unei mici fortărețe. Arhitectura bisericii cu hramul „Buna Vestire” de la Mănăstirea Moldovița îmbină elemente de artă bizantină și gotică. Ea continuă stilul arhitectonic al mănăstirilor moldovenești din epoca lui Ștefan cel Mare. Ctitoria lui Petru Rareș aduce în plus dimensiunile mai mari, tendința de înălțare și de zveltețe. Elemente tipice goticului târziu transilvănean, care pot fi sesizate aici, dovedesc că la construcție au participat și meșteri pietrari din Ardeal. Pictura interioară, realizată la cinci ani după ridicarea bisericii, reprezintă, alături de pictura Mănăstirii Voroneț, un excepțional document artistic al epocii de strălucire spirituală din vremea celor două domnii ale lui Petru Rareș. Pe peretele de vest de o mare importanță istorică este tabloul votiv, în care Petru Rareș – ctitorul apare cu o coroana mare împletită, îmbrăcat în haine lungi și largi de brocart, cu flori de aur țesute pe fond galben, alături de soția sa, Elena și doi dintre fiii săi, Iliaș și Ștefăniță. Portrete care par însuflețite de trăiri adânci.
Pictura exterioară (executată al fresco), mai ales cea de pe peretele sudic al bisericii s-a păstrat în bune condiții. Stilul frescelor exterioare este cel post-bizantin, cu influențe din goticul internațional și chiar din arta Renașterii. Cei mai mulți specialiști consideră că pictura de la Moldovița este realizată de zugravii coordonați de vestitul Toma de la Suceava, pictorul de curte al lui Petru Rareș.
„Cântați cu bucurie acelui Ce-a scăpat
Pe om și omenirea de moarte sufletească.
E Paștele! Vieața! Hristos a înviat!
Iubire între oameni și pace să domnească.” (Alexei Mateevici – Hristos a’nviat)
Adaugă un comentariu