20-27 septembrie 2021
Izvoare Biblice Leviticul (cap.23, 42-43), Numeri, Exodul (cap. 23,16), Deuteronomul (cap. 16,13).
Sărbătoarea de Sucot סוכות
Zilele de Roș Hașana și de Yom Kippur sunt zile de pocăință, izvorând din teama de judecata divină. Zilele de Sucot sunt, de asemenea, zile de pocăință, inspirată, de data aceasta, de iubirea pentru Dumnezeu, care a fost milostiv în timpul judecății de Roș Hașana și de Yom Kippur și a dat o sentință favorabilă înscrierii în Cartea Vieții pentru anul nou, proaspăt început.
Din acest motiv cele șapte (sau opt) zile de Sucot sunt zile ale bucuriei (timpul bucuriei noastre), în Tora existând de trei ori îndemnul la bucurie în perioada zilelor de Sucot.
De Sucot se recită întregul imn de slavă Hilel, se rostește o binecuvântare asupra a patru plante: etrog (chitră), lulav (ramură de palmier), hadas (mirt) și arava (salcie), vezi Levitic, cap.23. Agitarea buchetului celor patru plante spre cele patru puncte cardinale înseamnă recunoașterea omnipotenței Lui Dumnezeu asupra universului. Cele patru plante și felul în care sunt ținute au primit diverse interpretări.
În ziua a opta se sărbătorește Șmini Ațeret și Simhat Tora, fiind încheiat ciclul anual de citire a Torei în sinagogi (54 de pericope) cu pericopa Zot Habraha și reîncepe citirea Torei cu prima pericopă din Bereșit (Geneza). Șmini Ațeret este sărbătoarea care se celebrează imediat după Sucot (22 Tișri), conform îndemnului din Pentateuh „În a opta zi să prăznuiți încă o sfântă sărbătoare/…/aceasta să fie o adunare solemnă (ațeret), să nu faceți nicio lucrare obișnuită în timpul ei” (Leviticul, cap.23, 36 și Numeri, cap.29,35).
Simhat Tora – bucuria Torei – nu are fundament în Biblie sau Talmud, se pare că din secolul al IX-lea s-a instituit ciclul anual de citire a Torei, care până atunci se citea pe o perioadă de trei ani.
Aceasta simbolizează continuitatea Torei, așa cum inima nu încetează nicio clipă să bată, Tora trebuie citită continuu. Elementul central este bucuria citirii Torei, sulurile de Tora sunt scoase din Chivot și credincioșii le poartă înconjurând de șapte ori podiumul de lectură (sau sinagoga).
Pericopa Zot Habraha se împarte în două secțiuni, iar cea de a doua este citită de nenumărate ori, astfel încât fiecare enoriaș să poată fi chemat la Tora și imediat după terminarea ei începe citirea primei pericope din Tora, Bereșit, având semnificația ciclicității universale.
Enoriașul care termină de citit Tora este numit Hatan Tora (Mirele Torei), iar cel care începe pericopa inițială este numit Hatan Bereșit (Mirele Începutului). „Tora începe cu litera ebraică Bet și se termină cu litera Lamed, care împreună constituie cuvântul lev, inimă. Tora nu trebuie să înceteze să existe nicio clipă în viața noastră și Cuvântul Domnului trebuie să ne umple în permanență inimile, călăuzindu-ne existența”. Luah 5779 (calendar 2018-2019)
Sărbătoarea de Sucot mai este numită a „tabernacolelor” sau a „corturilor”, una din cele trei sărbători de pelerinaj (când evreii urcau la Templu și aduceau sacrificii), fiind inițial o sărbătoare agricolă, iar după anul 70, odată cu distrugerea celui de al doilea Templu a devenit o sărbătoare religioasă.
Sub aspect istoric ea amintește de cei patruzeci de ani în care evreii au rătăcit prin deșert în peninsula Sinai, după ce au ieșit din sclavia egipteană, locuind în corturi. În amintirea acelor ani, Biblia le cere evreilor să locuiască în corturi timp de șapte zile în fiecare an.
Ca sărbătoare agricolă, ea are loc în perioada recoltei. Cortul, coliba (suca) este o construcție ușoară, provizorie, fără acoperiș – fiind acoperită cu frunze, astfel încât să se vadă cerul și ridicată în curte, pe balcon, pe terasă. Prescripția de a locui într-o colibă simplă, lipsită de confort, aproape nemobilată evocă ideea de egalitate.
Pe timpul sărbătorii evreii iau masa în acest cort. Se spune o binecuvântare specială și, de asemenea, se binecuvântează cele patru soiuri: palmier, mirt, salcie și lămâi, așa cum am arătat mai sus.
De Șabat se recită doar rugăciuni, nu se fac procesiuni. În fiecare dimineață se citesc Psalmii 113-118. Lecturi specifice pentru Sucot sunt Ecleziastul, Zaharia 14.
Acum, de Sucot, Dumnezeu iscălește sentința individuală, iar urarea care se face este חתימה טובה גמר gmar hatima tova Obiceiurile alimentare sunt variate, în funcție de diferitele regiuni. Anul acesta, la noi în țară, ajunul Roș Hașana va fi pe 6 septembrie. După zece zile de la Roș Hașana va fi Yom Kippur, sărbătoare care va fi urmată la șapte zile de Sucot.
Adaugă un comentariu