La Opera Națională București: un Tevye de pomină!

S-a spus despre Chagall că el a părăsit Vitebsk, dar Vitebsk nu l-a părăsit niciodată. Nici pe Shalom Rabinowitz (Shalom Aleichem), Voronkov nu l-a părăsit nici o clipă devenind când Kasrilevke, când Anatevka lui Tevye lăptarul, cel care, odată cu laptele și brânza împărțite oamenilor, mai risipea și ziceri cu tâlc din Talmud, cu subtile și pline de haz referințe la avatarurile vieții din Shtetl.

Spectacolul de dans contemporan ,,Tevye” de Olivier Truan, pus în scenă de renumitul coregraf de balet modern Richard Wherlock, a avut loc, în premieră românească, joi (21 martie) şi vineri (22 martie), de la ora 18,30, pe scena Operei Naţionale Bucureşti, sub bagheta dirijorului Daniel Jinga. Umor, vitalitate și disperare în acorduri muzicale moderne care exprimă ,emoţia în mişcare’ a tezaurului iudaic de înţelepciune şi reliefează pofta de viaţă a poporului evreu, se spune în comunicatul ONB.

Opera simfonică a pianistului şi compozitorului elveţian Olivier Truan (premiera mondială – 20 noiembrie 2015, la Teatrul Basel, din orașul elveţian omonim) se bazează pe romanul ,,Tevye lăptarul” de Shalom Aleichem, care a stat la baza unuia dintre cele mai îndrăgite musicaluri de pe Broadway, „Fiddler on the Roof” (,,Scripcarul pe acoperiş”), distins cu nouă premii Tony.

De la premiera newyorkeză din 1964 şi până la ecranizarea din 1971, pasul a fost făcut de regizorul Norman Jewison, care i-a adus succesul cinematografic (trei premii Oscar şi două Globuri de Aur). Asemenea volumului, musicalului şi filmului, baletul ,Tevye’ înfăţișează, cu multă (auto) ironie, nesfârşita bucurie evreiască de a trăi viaţa, în ciuda tuturor vicisitudinilor sociale şi politice. Dintre toate personajele dramatice de tradiţie ebraică, cel mai îndrăgit rămâne, cu siguranță, nemuritorul Tevi din Anatevka.

Memorabilă performanță a fost semnată de: dirijorul Daniel Jinga (directorul general al Operei Naţionale Bucureşti) – compozitorul Olivier Truan (pian), Veit Hubner (bass), Simon Girard (trombon), Christoph Staudenmann (tobe), Slava Cernavca (clarinet), Bruce French (scenograf decor), Catherine Voeffray (scenograf costume), Ayako Nakano (asistent coregrafie), Gaia Mentoglio (asistent coregrafie), Jordan Tuinman (designer de lumini). Felicitări orchestrei Operei Naționale conduse de Daniel Jinga, managerul ONB.

O seară care ne-a adus o lacrimă în colțul ochiului: amuzament…dar și melancolia poveștilor-fantasme pe acoperiș. Purim Sameach, dragilor!

Irina Airinei

Adaugă un comentariu

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.