𝐈𝐎𝐀𝐍-𝐀𝐔𝐑𝐄𝐋 𝐏𝐎𝐏 𝟕𝟎 (1 ianuarie 1955, Sântioana, județul Cluj)
ROMÂNIA. ARGUMENTE ISTORICE
Antologie gândită de Vasile George Dâncu, apărută sub egida Fundației Transilvania Leaders în Colecția Istorie contemporană, coordonată de Prof. univ. dr. Vasile Pușcaș.
IOAN-AUREL POP: Românii și‑au făcut istoria așa cum s‑au priceput, nici mai bine, nici mai rău decât alte popoare. Istoria lor nu a fost pură sau imaculată, dar nici oribilă și plină doar de dezastre. A fost de toate felurile, ca viața, fiindcă istoria înseamnă viață. Este important de știut că românii există și ei între națiunile lumii, că au o țară sau chiar două țări ale lor, cu un trecut bogat, cu Dunărea și cu Munții Carpați, cu țăranii Maramureșului, uitați parcă de timp, cu mănăstirile pictate ale Moldovei, cu Delta și cu Marea Neagră, cu podgoriile de la Cricova și clopotele Căprianei, cu aurul Apusenilor și cu cetățile de pe Nistru, cu Eminescu, Blaga, Enescu sau Brâncuși, cu oameni care mai așteaptă încă să fie cunoscuți. Ei au un mesaj de transmis pentru comunitatea internațională și țin mult la acest mesaj al lor.
IRINA PETRAȘ: Citim elogiile sale atent cumpănite la marile figuri ale culturii naționale și argumentele sale ferme despre legitimitatea sentimentului național. E prezent pretutindeni, în fiecare literă, ardeleanul, de veghe la statura „învățatei Transilvanii”, lucrând la durarea ei fiindcă îi știe durerea. Este autor și coordonator de impresionante spectacole ale rădăcinilor noastre – întrepătrunse cu ale altor neamuri, dar păstrându-și autonomia și specificitatea.
VASILE PUȘCAȘ: Academicianul Ioan-Aurel Pop este istoricul român frământat de problemele omenirii. Pentru el, schimbările societale prefigurate de evenimentele locale, regionale și globale de la sfârșitul sec. al XX-lea – începutul sec. al XXI-lea au fost un motiv de subliniere și atenționare asupra rolului spiritualității și culturii în procesele transformative petrecute în trecut, derulate în prezent și așteptate în viitor. Deși s-a proclamat un istoric medievist, universitarul clujean pare mai degrabă influențat de spiritul umanist al Renașterii, pe care-l prezintă adesea în ipostaze ale istoriei europene, dar mai ales prin interacțiunile cu istoria medievală și premodernă românească. Dintr-o astfel de perspectivă detectăm și înclinația sa de a sublinia repetat realizările Școlii Ardelene și, nu de puține ori, dă semnalul că-și identifică menirea cu Apostolatul Dascălilor care au fost preocupați de difuzarea Luminilor în spațiul cultural-național românesc.
IOAN BOLOVAN: Acad. Ioan-Aurel Pop este un istoric și un dascăl respectat și iubit, un constructor de instituții, precum și un om al cetății. O conștiință activă și responsabilă prezentă în dezbaterile publice privind soarta disciplinei pe care o profesează, în polemicile referitoare la evoluția comunității locale și a țării. Domnia Sa este un istoric care scrie, dar și face istorie.
MIRCEA-GHEORGHE ABRUDAN: Pentru mine și pentru generații întregi de istorici formați la Alma Mater Napocensis, domnul Ioan-Aurel Pop este și rămâne, înainte de orice alte funcții ori demnități universitare și academice, profesor, veritabil magistru și om de mare omenie, înzestrat cu multe calități intelectuale și morale, care-i configurează și-i definesc personalitatea, activitatea și opera.
𝐂𝐮𝐩𝐫𝐢𝐧𝐬
Argument la argumente
Capitolul 1. Identitatea românească: limbă, nume, origine, literatură, religie, cultură, patrie, naționalism, patriotism
Capitolul 2. Țările Țării: numele de Țara Românească; Transilvania, Oltenia, Dobrogea, Muntenia, Bucovina, Basarabia, Moldova ca Valahie, Țara Hațegului, Țara Făgărașului, Țara Maramureșului, Țara Bârsei și Țara Năsăudului
Capitolul 3. Romanitatea românilor: romanizare, continuitate, slavii, cumanii; etnogeneza, mărturii străine despre români; românii din Balcani
Capitolul 4. Românii și ceilalți: ungurii, secuii, sașii
Capitolul 5. Evul Mediu „întunecat”. Luminile Evului Mediu
Capitolul 6. Mari figuri medievale și contribuția la Cruciada Târzie: Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Iancu de Hunedoara, Vlad Drăgulea (Dracula), Ștefan cel Mare
Capitolul 7. Domni și epoci: Petru Rareș, Ștefan Lăcustă, Radu cel Mare, Neagoe Basarab, Radu de la Afumați, Petru Cercel
Capitolul 8. Dominația otomană: mit și realitate; de ce nu au ocupat turcii Țările Române; capitulațiile
Capitolul 9. Solidaritatea românilor: descălecaturi, națiunea medievală, Maramureșul și Moldova, Mihai Viteazul, Kiril Lucaris și Inochentie Micu
Capitolul 10. Reforma religioasă, contrareforma și românii
Capitolul 11. Secolul al XVIII-lea: planul religios (unirea cu Roma), planul politic (𝑆𝑢𝑝𝑝𝑙𝑒𝑥 𝐿𝑖𝑏𝑒𝑙𝑙𝑢𝑠 𝑉𝑎𝑙𝑎𝑐ℎ𝑜𝑟𝑢𝑚), planul cultural (Școala Ardeleană) și planul social (Răscoala lui Horea)
Capitolul 12. Lupta națională în secolul XIX: Avram Iancu, Nicolae Bălcescu și Mihail Kogălniceanu
Capitolul 13. Proiectul de țară din 1848-1918: momentele principale (Unirea de la 1859, Independența din 1877 și Unirea din 1918)
Capitolul 14. Savanți și scriitori: Nicolaus Olahus, stolnicul Constantin Cantacuzino, Dimitrie Cantemir, Mihai Eminescu, George Coșbuc, Lucian Blaga, Nichita Stănescu
Capitolul 15. Mari istorici: Alexandru D. Xenopol, Nicolae Iorga, Gheorghe I. Brătianu, P.P. Panaitescu, Constantin Daicoviciu, David Prodan, Ștefan Pascu, Pompiliu Teodor, Camil Mureșanu
Capitolul 16. Universitate și Academie: instruire și educație; cercetare; consacrarea valorilor
Capitolul 17. Meseria de istoric (elemente de Filosofia istoriei). Cum se scrie istoria
Capitolul 18. Diaspora, crize, pericole, viitor
Despre autor
Adaugă un comentariu