Gheorghe Grün: Patru păcate capitale ale educației din România (III)

  1. Școala românească pune accent pe „informarea” elevilor și neglijează complet „formarea” lor ca cetățeni, fără să caute alte modele de succes.

            Este o foarte veche dezbatere, dacă școala trebuie să „informeze”, sau să „formeze” copiii? Încă din epoca comunismului, decizia luată a dus la rolul exclusiv de informare al elevilor, adaptându-se curricula la un nivel tot mai aprofundat la matematică, fizică, chimie. etc., neglijându-se rolul formativ, educativ al școlii, rolul său de a forma cetățeni responsabili pentru societate.  In prezent, curricula la toate materiile sunt încărcate la maxim, predându-se cunoștințe adesea inutile în viața cotidiană a unui cetățean lambda care nu lucrează strict în acel domeniu de activitate, specializat. In schimb, sunt neglijate acele elemente de educație care participă la formarea unei gândiri independente, a unei persoane responsabile, cu spirit de inițiativă, cu o cultură generală cuprinzătoare, elemente necesare în viața unui cetățean civilizat. In acest scop, este util să ne uităm și la experiența unor țări care au obținut rezultate remarcabile în domeniul educației copiilor.

Dacă privim țările cu cele mai bune rezultate în învățământ, cum sunt cele din Nordul Europei, constatăm că acestea nu se focalizează pe „informație”, ci pe „formarea” de indivizi responsabili, autonomi, capabili de inițiative și asumarea de răspundere, pe formarea de cetățeni în sensul cel mai bun al cuvântului, înarmați pentru a învăța continuu într-o lume în permanentă și rapidă schimbare. Elevii sunt educați spre deschidere, curiozitate profesională și nu numai, setea de nou, se deprind „să învețe cum să învețe” altfel decât prin repetarea cuvânt cu cuvânt a lecției predate.

Unul dintre sistemele educaționale cu cele mai bune rezultate este cel finlandez. El este recunoscut la nivel mondial pentru excelența sa și se clasează constant printre cele mai bune din lume. Finlanda este cunoscută pentru accentul său puternic pe egalitate și acces universal la o educație de calitate pentru toți copiii. Iată câteva dintre caracteristicile distinctive ale școlii în Finlanda:

Egalitate: Sistemul educațional finlandez este caracterizat de o abordare egalitară, care asigură că toate școlile oferă un nivel ridicat de educație, indiferent de locația sau statutul socio-economic al elevilor. Nu există taxe de școlarizare și nici teste de aptitudini la intrarea în școală, ceea ce promovează o cultură de învățare centrată pe elev, fără stresul concurenței excesive.

Profesori apreciați: Profesorii din Finlanda sunt bine pregătiți și respectați. Pentru a deveni profesor, este necesar să obții un masterat în educație. Ei sunt considerați profesioniști de top și sunt salarizați pe baza performanței academice, nu a vechimii în profesie sau a diplomelor. Ei beneficiază de o pregătire universitară aprofundată și de un salariu atrăgător, ceea ce contribuie la menținerea unui nivel ridicat de motivație și de implicare în procesul educațional. Profesorii din Finlanda au o mai mare libertate în a-și alege metodele de predare și materialele didactice. Ei sunt văzuți ca profesioniști și li se acordă încredere să-și adapteze lecțiile la nevoile elevilor lor.

Învățare centrată pe elev: Învățarea în Finlanda este axată pe dezvoltarea abilităților de gândire critică, a creativității și a învățării independente. Educația timpurie în Finlanda se concentrează pe joc și explorare, oferind copiilor oportunități de a-și dezvolta creativitatea și abilitățile sociale. Se pune un accent deosebit pe învățarea prin experiențe, prin proiecte practice, activități de grup și experimente.

Rolul elevului: Elevii finlandezi sunt considerați parteneri activi în procesul de învățare, iar profesorii îi încurajează să pună întrebări, să exploreze și să-și exprime ideile. Se încurajează gândirea independentă și autonomia în învățare.

Evaluare formativă: Finlanda nu aplică examene standardizate până în clasa a doua sau a treia. Evaluările încep mai târziu, permițând elevilor să se concentreze inițial pe dezvoltarea generală și explorarea diferitelor materii. Evaluarea se concentrează pe identificarea zonelor de forță și de îmbunătățire ale fiecărui elev, pentru a personaliza învățarea și a oferi sprijin suplimentar atunci când este necesar. Se evită evaluările stresante și comparative.

Mediu de învățare armonios si număr mai redus de ore de clasa : Elevii din Finlanda petrec mai puțin timp în clasă decât în multe alte țări, permițându-le să aibă mai mult timp pentru activități în afara școlii și pentru a-și dezvolta interesele personale Școlile finlandeze sunt caracterizate de un mediu prietenos, care sprijină elevii și care promovează bunăstarea emoțională și socială a elevilor. Se pune accent pe relațiile pozitive între elevi, profesori și părinți.

Importanța jocului și a activităților extracurriculare cu accent pe colaborare : Educația finlandeză pune un accent deosebit pe colaborarea între elevi, în loc să se concentreze exclusiv pe competiție. Învățarea socială și abilitățile de comunicare sunt promovate Se recunoaște importanța jocului și a activităților extracurriculare în dezvoltarea copiilor. Aceste activități oferă o pauză de la învățarea formală și contribuie la dezvoltarea socială, emoțională și fizică a elevilor.

Sistemul educațional finlandez se bazează pe principii de egalitate, calitate, învățare centrată pe elev și un mediu de învățare armonios. Aceste caracteristici contribuie la succesul școlar al elevilor finlandezi, iar sistemul este adesea folosit ca model de urmat de alte țări. De ce nu și de noi ?

 

Este necesar și urgent ca un grup de specialiști să preia cât mai repede cu putință ideile, măsurile și metodele care au dat rezultate atât de bune în alte părți și să treacă la adaptarea lor în țară, începând cu educația copiilor, cu reforma universităților și cu măsurile de formare în acest sens a profesorilor în universitățile specializate.

Prin aplicarea integrată și simultană a tuturor măsurilor preconizate mai sus, am putea spera ca, în cel mai scurt timp posibil, să avem un învățământ de calitate, cu absolvenți de calitate, crescând astfel însuși nivelul „capitalului social” din Romania, condiție esențială pentru dezvoltarea economică și socială a țării noastre.

Adaugă un comentariu

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.

Despre noi

Asociația Anima Fori - Sufletul Cetății s-a născut în anul 2012 din dorința unui mic grup de oameni de condei de a-și pune aptitudinile creatoare în slujba societății și a valorilor umaniste. Dorim să inițiem proiecte cu caracter științific, cultural și social, să sprijinim tineri performeri în evoluția lor și să ne implicăm în construirea unei societăți democratice, o societate bazată pe libertatea de conștiință și de exprimare a tuturor membrilor ei. Prezenta publicație este realizată în colaborare cu Gazeta Românească.